|

|
Fazele consultantei ISO 9001:2015
- Decizia conducerii de a aborda managementul calitatii
Managementul de la cel mai inalt nivel din cadrul organizatiilor trebuie
sa ia decizia proiectarii, implementarii si certificarii unui sistem
de management al calitatii, sa creeze si sa mentina un mediu de lucru
adecvat implicarii totale a personalului in realizarea obiectivelor
organizatiei.
- Audit diagnostic
Se evalueaza structura organizatiei, infrastructura, responsabilitatile si autoritatile, documentele si formularele utilizate in organizatie etc.
- Stabilirea politicii si a obiectivelor in domeniul calitatii
Managementul de la cel mai inalt nivel stabileste politica in domeniul
calitatii ce va fi inclusa intr-o declaratie de politica semnata si
adusa la cunostinta tuturor angajatilor prin afisare, instruire, comunicata
direct.
Obiectivele in domeniul calitatii la nivel de organizatie trebuie sa
fie masurabile pentru a se monitoriza realizarea lor si a evalua gradul
de indeplinire prin cifre, date, fapte. Obiectivele calitatii la nivel
de organizatie trebuie transpuse in obiective concrete la nivel de departamente si procese (indicatori de performanta).
- Definire responsabilitati si autoritati privind sistemul de management al calitatii
- Intelegerea organizatiei si a contextului in care activeaza
Se determina aspectele externe si interne relevante pentru scopul si directia strategica a organizatiei si care
influenteaza capabilitatea sa de a realiza rezultatele intentionate ale sistemului sau de management al
calitatii
- Intelegerea necesitatilor si asteptarilor partilor interesate
Se identifica partile interesate (management, angajati, proprietari de procese, clienti, furnizori externi,
organe de control, organisme de certificare, vecinatati s.a.) si nevoile si asteptarile acestora
- Tratarea riscurilor si oportunitatilor
Luand in considerare contextul organizational si nevoile si asteptarile partilor interesate, organizatia trebuie
sa determine riscurile si oportunitatile si sa stabileasca actiuni de tratare a acestora
- Identificarea proceselor
Fiecare proces al organizatiei va fi identificat si clasificat in una
din urmatoarele categorii de procese: principal, de management, sustinere
(suport). Se vor stabili responsabili de proces, date de intrare / iesire, proces anterior / proces ulterior,
indicatori masurabili de proces, frecventa verificarilor, documente
de referinta, interdependenta cu celelalte procese etc.
- Elaborarea informatiilor documentate
Se va tine cont de obligativitatea de a dovedi prin informatii documentate (proceduri, inregistrari s.a.) modul
de desfasurare a unui proces.
- Asistenta in implementarea procedurilor si prevederilor standardului
SR EN ISO 9001:2015 si a informatiilor documentate stabilite
Atat in faza de proiectare cat si in faza de implementare a sistemului
de management al calitatii, proiectele documentelor se prezinta persoanelor
care participa la activitatea descrisa, se solicita observatii, sugestii,
propuneri de imbunatatire, corectii. Dupa aprobarea documentelor SMC,
personalul organizatiei va folosi formularele stabilite de comun acord
De asemenea se vor desfasura o serie de activitati cerute de standard:
evaluarea furnizorilor externi, asistenta la identificarea si tratarea riscurilor si oportunitatilor,
determinarea competentei personalului, determinarea
gradului de satisfactie a clientilor etc.
Personalul organizatiei de la toate nivelele va fi instruit referitor
la cerintele din standardul SR EN ISO 9001:2015 si a continutului documentelor
elaborate, pentru a asigura intelegerea deplina a ratiunii si necesitatii
introducerii unui SMC. Fisele de post vor contine atributiuni, responsabilitati
si dupa caz autoritati referitoare la calitate, acestea fiind luate
la cunostinta de catre titulari sub semnatura.
- Audit intern
Prin audit intern se verifica conformitatea sistemului de management
al calitatii din organizatie cu cerintele standardului de referinta si cerintele legale si de reglementare.
Pana la abordarea certificarii SMC trebuie programat si efectuat cel
putin un audit intern in toate departamentele organizatiei si trebuie
auditate toate cerintele aplicabile. Auditul intern poate fi efectuat
si de catre personalul VALMAN PREST.
- Urmarirea realizarii actiunilor corective
In urma auditului intern este posibil sa existe neconformitati pentru
care se vor stabili corectii si actiuni corective cu termene si responsabili. Pana
la auditul de certificare toate acestea trebuie implementate.
- Analiza efectuata de management
Analiza efectuata de management evalueaza cu regularitate si sistematic,
cel putin odata pe an, atingerea obiectivelor din punct de vedere al
adecvarii si eficacitatii SMC.
Datele de intrare ale analizei efectuate de management sunt: rezultatele
auditurilor, feedback-ul de la client, tratarea riscurilor si oportunitatilor, performantele proceselor,
conformitatea
produselor / serviciilor, actiunile preventive si corective, progresul
inregistrat de sistem, propunerile de imbunatatire etc.
Datele de iesire ale analizei efectuate de management sunt in principal
stabilirea unor obiective si actiuni referitoare la obiective de imbunatatire
a performantelor produselor / serviciilor / proceselor. Se vor intocmi
procese verbale ale analizei, planuri de masuri etc.
- Asistenta in alegerea organismului de certificare
Certificarea reprezinta recunoasterea respectarii in cerinte si aplicare
a SR EN ISO 9001:2015 de catre un organism de terta parte acreditat.
In Romania functioneaza organisme de certificare romanesti si straine.
Alegerea organismului de certificare se face de catre organizatie pe
baza unor criterii cum ar fi: renumele organismului, costul pe 3 ani
al certificarii, recunoasteri interne si internationale ale organismului
etc.
|